Få hjälp med deklarationen

Få hjälp med deklarationen

Att ta hjälp med deklarationen är det väldigt många som gör idag, såväl privat som företagsmässigt. Det framförallt under de år som har varit extra händelserika, vilket ofta resulterar i fler verifikationer, värdepapper och annat att hålla reda på. Du kanske kan göra avdrag eller behöver hjälp med annat.

När du sen ska skicka in deklarationen hos skatteverket är det viktigt att allt finns med. Oavsett om du bedriver ett företag eller vill ha hjälp med din privata deklaration finns det deklarationshjälp att få, bland annat från mindeklaration.se!

min deklaration

Vad är deklaration?

En deklaration (inkomstdeklaration) är en typ av dokument som innehåller en sammanställning av dina inkomster under föregående år. Detta dokument ska efter årets slut skickas in till Skatteverket, som därefter ska räkna ut hur mycket skatt du som inkomsttagare ska betala och om du kan göra avdrag. Detta gäller för både företag och privatpersoner.

Deklaration till digital brevlåda

När det gäller deklaration för privatperson är det vanligt att den skickas till din brevlåda. Har du en digital brevlåda kan du få den skickad direkt dit, vilket många föredrar idag. När du får din blankett skickad till dig ska du läsa igenom den, möjligtvis komplettera med olika uppgifter, och sen skicka in den så att den landar hos Skatteverket.

Jag ska lämna in min deklaration – hur gör jag?

Du väljer själv om din skatteverket blankett för deklaration ska skickas in via telefon, SMS eller direkt via Skatteverkets app eller hemsida. Viktigt är att du håller koll på när du ska deklarera och när deklarationen ska skickas in under året. Detta framförallt för att du ska kunna få din skatteåterbäring i tid, eller betala in mer skatt till Skatteverket vid behov.

Viktiga datum för deklaration 2023

  • 5 mars sista dagen att skaffa digital brevlåda (för att få deklarationen skickad till den)
  • 6-10 mars: deklaration skickas ut till de med digital brevlåda
  • 10 mars: nu kan du logga in på Skatteverket och se blanketten
  • 14 mars: nu kan du börja deklarera!
  • 30 mars: sista dagen för digitalt godkännande av deklaration, om du vill ha skatteåterbäring i April
  • 5-6 april: skatteåterbäring skickas ut till dig som deklarerat digital senast 30:e mars
  • 15 mars- 15 april: du som inte har digital brevlåda får din blankett skickad till dig på posten
  • 2 maj: sista dagen att deklarera
  • 8-9 juni: utbetalning av skatteåterbäring för dig som skickade in deklarationen senast 2:a maj
undvik att deklarera fel

Kan jag göra avdrag?

Innan du skickar in och därefter godkänner din deklaration bör du se över om du kan göra avdrag. Det finns nämligen ett antal avdrag som många kan göra som i sin tur leder till att du behöver betala mindre skatt. Du kan till exempel göra avdrag om du hyrt ut din bostad, för resor till och från jobbet, rot- och rutavdrag, samt avdrag för övriga utgifter.

Mer exakt information om vilka avdrag som kan vara aktuella för dig kan du hitta hos skatteverket!

Ta hjälp med deklarationen – så hittar du deklarationshjälp!

Att ta hjälp med att deklarera är det många som väljer att göra idag. Det finns ett flertal olika företag att vända sig till som erbjuder deklarationshjälp, både för företag och privatpersoner. Att anlita ett sådant företag kan komma med många fördelar, inte minst om du känner dig osäker kring deklarationen, vad den ska innehålla och hur det går till.

mindeklaration.se hjälper dig som privatperson att deklarera på rätt sätt. De ser även över vilka olika avdrag du kan göra så att du enkelt och smidigt kan maximera skatteåterbäringen! Prissättningen hos Min Deklaration är enkel och trygg för att du ska få ut det mesta av deras hjälp, oavsett situation och behov.