De tre viktigaste komponenterna för SEO

Från den första början var Googles algoritm den som levererade de klart mest relevanta organiska sökresultaten av alla sökmotorer. Det var också Google som gjorde det snabbast. Den banbrytande skillnaden som med deras algoritm var PageRank-delen, den som tog hänsyn till kvantitet och kvalitet av inkommande länkar till en webbplats.

Under flera år fungerade deras sökmotor otroligt bra och fortsatte presentera de mest relevanta resultaten för varje sökning. De dominerade marknaden totalt och antalet användare fullkomligt exploderade. En naturlig påföljd blev att toppresultaten som presenterades på Googles fick gigantiska mängder trafik. Fler insåg att det var lukrativt att finnas högt bland sökresultaten, och många började intressera sig för hur man kom dit.

Google logga och förstoringsglas

Till en början var det inte så svårt. Det räckte med att skapa tillräckligt många urusla länkar till din webbsida för att se stora skillnader. Snart fanns enorma länkfarmar som uteslutet använde sig av spunnet textinnehåll till sina länkar. Dessutom skapades programvara som automatiskt genererade länkar till vald webbsida. De som använde sig av de här tillvägagångssätten var mycket framgångsrika och kunde ofta nå högt bland sökresultaten på konkurrenskraftiga sökord. Helt plötsligt presenterades inte alltid de mest relevanta resultaten och Google låg steget efter.

Som ett svar på detta introducerades flera avgörande förändringar i algoritmen. Några, större, av dessa är kända vid namn som Panda, Pingvinen och Hummingbird. Den senaste i raden av stora förändringar går under namnet Fred.

Google panda uppdateringI och med Panda, som var den första av de stora förändringarna och lanserades i februari 2011, var siktet inställt på sidor med dålig användarupplevelse. Huvudsakligen straffades sidor utefter deras on-page, alltså struktur och innehåll på sidan och inte länkarna. Exempelvis innehållskvalitet och förhållandet mellan reklam och textinnehåll var två av faktorerna som spelade roll. Ett resultat hos Google skulle vara relevant och svara på frågan som ställdes, och inte endast sälja på användaren diverse produkter.

Efter Pandan och andra uppdateringar av sökalgoritmen är det inte lika lätt att ”lura” Googles sökalgoritmer och få en högre placering än den man har för tillfället. Helst av allt vill Google att man inte ska tänka på SEO (sökmotoroptimering), utan bara driva sin webbsida efter egen förmåga. De vill inte att någon ska manipulera deras sökresultat, men man får mer än gärna köpa annonser av dem.

Det finns självklart flera faktorer att tänka på när man driver en hemsida och vill ha högre auktoritet hos Google. Jag ska nämna tre grundläggande riktlinjer som avgör en stor del när det kommer till sökmotoroptimering. Nästan allt med sökalgoritmen kan falla in under någon av dessa tre riktlinjer.

Riktlinje 1: Innehåll

Ditt innehåll är det absolut viktigaste när det gäller sökmotoroptimering. Många ser bara till att det finns en del innehåll och satsar sen stenhårt på länkar och auktoritet. Det är inte det optimala tillvägagångssättet. Har du tunt innehåll med texter av låg kvalitet, eller till och med spunnen text, kommer Google inte favorisera din sida överhuvudtaget. Dina texter bör vara relativt långa, av god kvalitet, ha rimlig mängd nyckelord och engagera dina läsare.

Riktlinje 2: Auktoritetsprofil

Om du vill nå förstaplaceringar hos Google måste du ha en stark länkprofil som visar att din sida har auktoritet. Det betyder att du måste ha relevanta länkar från kvalitetssidor av bra innehåll. En länk från en hästblogg till en frisörsalong kommer inte anses lika relevant som en hästblogg till en sadelmakare, och inte heller ge lika mycket auktoritet till mottagaren av länken.

Andra faktorer som spelar in på auktoritetsprofilen är att länkarna kommer från en mångfald av IP-adresser och att högkvalitativa länkar uppkommer mer frekvent under tidens gång. Google belönar webbsidor som är populära, och har du väl blivit populär en gång kan du rida på den vågen relativt länge.

Riktlinje 3: Indexerad ålder

För Google är den indexerade ålder av din sida och ditt innehåll av stor betydelse. Med indexerad ålder menas tiden från det att Google upptäckte din nuvarande domän eller webbplats, inte när den först registrerades. En helt ny webbsida kommer ha det långt svårare att få en bra plats bland sökresultaten än en sida som funnits flera år.

En fjärde, oskriven regel är att sökmotoroptimering tar tid. Förvänta dig verkliga resultat inom 6-12 månader och var uthållig med ditt arbete.

Similar Articles

Att göra lite allt möjl...   Många som tjänar pengar på internet har nog någon gång haft tanken på att satsa helhjärtat på någon specifik metod/sajt. Det kan handla om att göra
Hur vi ska tjäna pengar ... Nytt år, nya möjligheter. Vi som driver ArbetaOnline har inte legat på latsidan, även om det lätt kan se ut så med tanke på uppdateringsfrekvensen här på
Nackdelar med att arbeta ... Det finns såklart väldigt många fördelar med att ha sitt jobb i datorn. Så många att jag utan tvekan kan säga att fördelarna är fler och väger
De tre viktigaste kompone... Från den första början var Googles algoritm den som levererade de klart mest relevanta organiska sökresultaten av alla sökmotorer. Det var också Google som gjorde det snabbast.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *